Veľa ľudí sa v prípade poruchy pokladnice zľakne a podľahne panike alebo stresu. Tiež si myslíte, že nemôžete blokovať? A čo ak práve vtedy príde daňová kontrola? Aj v tomto prípade myslel zákon o ERP na všetko. Spravte tieto štyri kroky a daňová kontrola vám nebude mať čo vytknúť.
Zákon č.289/2008 Z.Z o elektronických registračných pokladniciach (ERP) hovorí jasne, že v prípade fiskálnych tlačiarní sa berie ako registračná pokladňa nie len samotná pokladnica ale aj celá zostava – počítač a fiskálna tlačiareň. Takže aj keď vám fiskálna tlačiareň funguje správne, ale máte poruchu PC ste povinný o tom spraviť zápis do knihy ERP. Za každých okolností majte pokladničnú knihu na prevádzke, aby ste sa v prípade daňovej kontroly vedeli preukázať a informovať daňovú kontrolu o procesoch opravy alebo zásahoch do registračnej pokladnice. Pokladničná kniha má dve časti: záznamy podnikateľa a záznamy servisnej organizácie. V časti pre vaše záznamy vypíšete dôvod, dátum a čas prerušenia prevádzky ERP.
Zákon vám ukladá povinnosť bezodkladne kontaktovať servisnú organizáciu. Ešte pred tým však skúste uviesť zariadenie do prevádzky bežnými úkonmi ako napríklad kontrolou káblov, vypnutím a zapnutím fiskálu alebo reštartovaním počítača. Ak pokladnica stále nefunguje, kontaktujte svoju servisnú organizáciu. Zo zákona má servisná organizácia povinnosť do 48 hodín od nahlásenia poruchy a doručenia pokladnice do servisného strediska poruchu diagnostikovať a spraviť servisný zásah.
Svoju prevádzku zatiaľ nemusíte zatvárať, pokojne predávajte ďalej. Počas nefunkčnosti fiskálneho zariadenia však musíte vystavovať náhradné daňové doklady tzv. paragóny. Výdavkový alebo príjmový doklad v tomto prípade nie je povolený, pretože nespĺňa literu zákona o elektronických registračných pokladniach. Po odstránení poruchy autorizovanou servisnou firmou nezabudnite do 10 pracovných dní všetky vydané číslované doklady, tzv. paragóny nahrať a doblokovať do registračnej pokladne v chronologickom slede, tak, ako boli odovzdávané zákazníkom. Pokojne môžete medzi ich nahrávaním vystavovať aj nové doklady.
Po vrátení opravenej pokladnice zo servisu na prevádzku musíte zapísať do knihy ERP dátum a čas opätovného začatia prevádzky registračnej pokladnice.
Ak máte aj tak ešte pochybnosti alebo si neviete s niečím rady, kontaktujte svoju servisnú organizáciu. Istotne vám odborný personál rád poradí a všetko vysvetlí. Dobrá servisná organizácia by mala byť zbehlá nie len v technickej oblasti, ale aj v legislatívnych otázkach.